Friday, December 21, 2012

...Sebelum Terlewat...

salam,

Genap 21 Disember 2012. Baru siap melawat "muka buku" yang setiap hari kalau ada masa terluang akan dilawat hehe. Tiba-tiba terlihat status update from one of my friend, she said something about how she told her father that she miss him badly. My heart was very 'sentap' at that time. Perasaan tu datang sebab tiba-tiba terasa ingin buat benda yang sama like my friend do to her dad. Waktu tu rasa macam maw sahaja ambil  mobile phone and dial my dad number, and said "Bapa I miss you so much, rindu yang sangat-sangat". Suddenly all the memories with him came up in my mind, waktu zaman sekolah menengah dulu wajib telefon rumah everyday just to hear my mama and bapa voice. Manja-manja cakap waktu bertelefon dan ambil masa yang agak lama berdiri di sisi public phone, mungkin waktu tu budak-budak yang tengah tunggu turn untuk buat panggilan akan rasa annoying but who's care, I'm talking with my mama and bapa maa, normal laa than yang bergayut dengan orang yang tidak sepatutnya.

Every weekend wajib akan kena lawat, biasa laa budak asrama, dan part ini adalah part yang paling saya suka. Makanan, duit and everything will be refill in this part hehe. Opps, I forgot the pengumuman part hahaha. Kalau time budak-budak asrama lagi asal family datang melawat mesti ada pengumuman macam ni "Perhatian kepada ....(nama pelajar), keluarga anda sedang menunggu di luar", yeahh weekend adalah waktu yang sangat ditunggu-tunggu oleh semua pelajar. And of course before berpisah my mama and bapa will give the same advice, belajar rajin-rajin, jangan ingat main saja -->they really understand me well, I love to play a lot than studying huhu.

Bila naik form3, adik saya masuk pula ke sekolah yang sama dengan saya. Waktu ni ada sindrom baru datang menyerang, sindrom every weekend harus balik kampung hahaha. Saya pun tidak taw kenapa wujudnya sindrom tu, tapi yang pasti setiap kali balik rumah saya akan rasa gembira even tidak ke mana-mana pun. Just stay at home, do the housework and temankan mama and bapa p kebun sudah buat saya gembira. Kasihan adik saya yang terpaksa mengikut kemahuan saya time tu, weekend saya pasti akan paksa dy untuk balik rumah bersama. My mom bukan tidak pernah tegur, sentiasa ditegur sebab suka sangat balik rumah. Alasannya kalau di asrama boleh laa lagi menelaah pelajaran berbanding di rumah, tapi apa kan daya sindrom balik kampung sudah menular dengan jayanya terhadap saya.

Saya tidak ingat sejak bila setiap kali balik ke asrama saya akan bagi ciuman di pipi for my parent, every time I give them a call I will end my sentence with sayang mama or sayang bapa before I end with salam. And I enjoy doing it, of course laa for the first time rasa ada malu-malu sikit, tapi lama-lama macam jadi satu tabiat yang menyenangkan. Mesti hati parent kita pun senang kan, gembira sebab anak dorang suka manja-manja dengan dorang. Benda yang baik harus istiqomah, yes I need to istiqomah for this part. Because of I already experience how it feels when we lost someone we love the most, when you never had a chance to said it again how much you love him anymore, so please if you still have that chance do not feel embarrass tp said it loud because once you lost the chance you won't get it anymore.

p/s DEAR MAMA AND BAPA, I LOVE YOU SO MUCH, EVEN WORDS CAN'T DESCRIBE HOW MUCH I LOVE BOTH OF YOU. Ya Allah please bless my daddy soul, may he rest in peace aminnn.

1 comment:

Aziz Syaidahtul said...

al-fatihah for your father bugiey